Hanna Göransson

om mig

Regnig söndag = film i sängen + våffelfrukost

_MG_9652_liten _MG_9665_liten_MG_9634_liten_MG_9552_liten_MG_9592_liten2 _MG_9612_liten2 _MG_9607_liten2
Förra söndagen hade vi en så himla mysig och lång morgon. Vaknade till ljudet av regnsmatter på fönstret och låg kvar i sängen och tittade på film. När vi blev hungriga gick jag upp och gjorde i ordning en våffelsmet ur min kokbok Friendly Food (klick) och vips så hade vi en härlig våffelfrukost framdukad. Precis när vi ätit klart sprack det dessutom upp och solen sken in genom köksfönstret. Bästa starten på dagen!

RECEPT PÅ VÅFFLOR

Recept på våfflor, se här (klick) - Det översta receptet i inlägget.

TOPPINGFÖRSLAG

Kiwi, passionsfrukt, kokosflingor, kokosgrädde och en chiasylt som jag mixade ihop på banan, hallon, jordgubbar, chiafrön, citron, vanilj och en gnutta agave.

Ledning av poledanceklass på schemat ikväll!

poledance_hurbrasomhelst_litenHej kära ni! Ikväll är det dags för oss (jag och min vän Cajsa) att leda terminens andra klass med vår Nivå 1-grupp. Förra gången var så otroligt rolig och givande. Det är så spännande att se ett helt gäng med tjejer våga prova på så mycket nytt och utmana sina gränser, både fysiskt och psykiskt. Längtar efter kvällens klass! Själv är jag fortfarande ganska mör i kroppen efter min egen Nivå 3-klass i tisdags. Ska kila iväg på gymmet en snabbis innan kvällens klass nu, rygg står på schemat. Jag vet att många av er har kommenterat att ni antingen har provat poledance eller vill prova poledance, berätta gärna för mig om era egna upplevelser kring sporten – det är så roligt att höra vad andra tycker om något som man brinner för så mycket själv. Ha en fin torsdagskväll vidare!

LÄS OCKSÅ

”Poledancepeppen!” (klick)

För fler poledancerelaterade inlägg, kolla in kategorin ”Poledance” (klick) som är en underkategori till kategorin ”Träning” (klick)

 

Bananbitar med jordnötssmör, passionsfrukt och choklad

_MG_9088_liten_MG_9113_liten_MG_9140_liten

Bananbitar med jordnötssmör, passionsfrukt och choklad – kanske en av dom enklaste små godbitarna/desserterna man kan tänka sig. Skiva bara banan, lägg en klick jordnötssmör på, en till bananskiva ovanpå, en bit RAW-choklad och lite passionsfrukt. Smakkombinationen är himmelsk.

Instagram

Suddiga kuta-i-solen-bilder

spring1spring2_Igår var vi ute och kutade upp och ner i stigarna på ett berg här i stan, helt magiskt var det. Jag blir skriklycklig och kan springa hur lång som helst (känns det som) i skogen. Det är som om ostadigt underlag, upp och ner, att väja för grenar och diverse stockar gör att jag inte känner att jag springer. Det är bara underbart. Att dessutom höra fåglarna, få dra in den friska skogsluften i lungorna, dofta på mossa och granbarr och bara allmänt njuta av den vackra utsikten gör det inte sämre. Tycker ni om att springa? Var gillar ni i så fall bäst att springa och hur? Jag är mer av en intervalltjej än en långdistanstjej, just nu i alla fall. Förmodligen för att jag aldrig tränat på långdistans. Men jag gillar känslan av att bara få kuta ur mig allt jag har. Ta stora, långa, höga, snabba steg så att man nästan tror att man ska ramla framåt. Frihetskänsla deluxe.

LÄS OCKSÅ

”Solglitter och utomhusträning” (klick)

För fler träningsbilder, se kategorin ”Träning” (klick)

Psst..

Idag och imorgon är det sista dagen att rösta i Life Blog Awards. www.hurbrasomhelst.se är nominerad i kategorin ”Bästa supermatsblogg”, en sådan ära! Jag skulle såklart bli upp över öronen glad om ni vill rösta på mig i tävlingen. Man kan rösta hur många gånger man vill!

LÄNK TILL RÖSTNINGEN HÄR (klick)

Regnbågspizza! Allergivänlig: Glutenfri, mejerifri, raffinerat sockerfri och utan ägg

_MG_8968_liten_2__MG_9036_liten_2_MG_9008_liten_2 _MG_9015_liten_2 _MG_8990_liten_Regnbågspizza! Med syrlig sallad på polkabetor, gulbetor, morötter och purjolök. Dessutom väldigt allergivänlig då den är glutenfri, mejerifri, raffinerat sockerfri och utan ägg.

Receptet ger 2 st pizzor alt. 1 plåt

INGREDIENSER

1 dl bovetemjöl
1/2 dl mandelmjöl
1 msk fiberhusk
1 tsk bakpulver
3 msk chiafrön blandat med 1 dl vatten till en geléaktig massa
1 1/2 dl mandelmjölk, eller annan valfri vegetabilisk mjölk
Örtsalt

TOPPINGFÖRSLAG

Stekta grönsaker, t.ex: gulbetor, polkabetor och gul eller grön zucchini
Bipollen
Koriander
Basilika
Solroskärnor

SYRLIG SALLAD

Morot
Purjolök
Rödlök
Polkabetor
Gulbetor
Äppelcidervinäger
Örtsalt
Olivolja

TOMATSÅS
Hacka lök och vitlök och bryn i lite olivolja i en kastrull. Tillsätt färska hackade, urkärnade tomater, tomatpuré och lite passerade tomater. Krydda upp med salt, peppar, citronsaft, lite agave sirap och eventuellt någon valfri ört, t.ex oregano eller basilika. Låt puttra tills alla smaker satt sig och du är nöjd med konsistensen.

TIPS! Ibland när jag är lat gör jag en snabbvariant av tomatsås. Fräser då lite vitlök och lök i en kastrull och tillsätter sedan lite steviaketchup och svartpeppar. Woila, tomatsås på 5 min.

GÖR SÅ HÄR

Gör i ordning tomatsåsen allra först så den får stå och puttra så länge som möjligt.

1. Sätt ugnen på 225 C.
2. Du kan om du vill steka på gulbetorna, polkabetora och den gula zucchinin i kokosolja under tiden du gör pizzasmeten, det går bra att lägga på dom råa också men jag ville ha lite stekyta. Stekte dom gyllenbruna och något mjuka.
3. Blanda alla torra ingredienser till pizzansmeten.
4. Vispa sedan ner mandelmjölken och chiamassan. Rör om till en jämn, tjock och klibbig smet.
5. Lägg ett bakplåtspapper på en plåt. Bred ut smeten till två runda pizzor med hjälp av en slickepott doppad i kallt vatten.
6. Sätt in i mitten av ugnen i 8-10 min.
7. Ta ut och bred på tomatsås och lägg på dom stekta grönsakerna. In i mitten av ugnen i ytterligare 10-13 min eller tills din topping har den yta du önskar.
8. Under tiden pizzan gräddas kan du göra i ordning den syrliga salladen. Använd en mandolin, osthyvel eller potatisskalare för att skiva tunna morotsstrimlor, gulbeteskivor och polkabeteskivor. Hacka sedan purjolök och rödlök. Lägg i en skål och ha på en skvätt äppelcidervinäger, olivolja och en nypa salt, rör om och låt stå kallt till servering.
9. Ta ut pizzan och servera den med den syrliga salladen och färska örter.

FRI FRÅN
Glutenfri, mejerifri, raffinerat sockerfri, utan ägg.